Bu Blogda Ara

slider

Son Paylaşılan

Navigation

Roma Atina okulu

Roma / Atina Okulu
Rafaello Sanzio , İtalya'nın rönesans dönemindeki en ünlü okullarından biri olan Umbria Okulu'nun ustası Perugino'nun öğrencisi . 1483 yılında Urbino'da doğmuş . Çağdaşları Leonardo da Vinci'den 31 yaş , Michelangelo'dan 8 yaş küçük . Kendisini bu ikiliden ayıran en önemli özelliği kalabalıklardan kaçan saplantılı bir kişilik yerine oldukça yumuşak huylu olması .

25 yaşında Papa II. Julius için çalışmak üzere Roma'ya geliyor . Kısacık ömrünü arkasında muhteşem eserler bırakarak 37 yaşında tamamlıyor . Rafaello'nun eserlerini görünce insan , acaba Michelangelo kadar uzun yaşasaydı daha neler yapabilirdi diye düşünmeden duramıyor .

Papa , Rafaello'dan Vatikandaki bazı odaların duvarlarını süslemesini istiyor . Bu odalar günümüzde ''Rafaello Odaları'' ya da kısaca ''stanza'' diye anılıyor . Rafaello , özgürce hareket eden güzel yüzlü figürlerini odaların duvarlarında dans ettirmiş .

Pablo Picasso , Rafaello'nun eserleri hakkında şöyle diyor : '' Leonardo bize cenneti vaat ediyor . Rafaello ise bizlere cenneti sunuyor ''

Rafaello Odaları bugün Vatikan Müzesi'ne dahil edilmiş ve gezilebiliyor .

Atina Okulu , günümüze ulaşmış fresk çalışmalarının en önemlilerinden biri . Taban genişliği 770 cm. olan devasa bir yapıt . 1509-11 yıllarında yapılmış . ''Hiperaktif '' Papa II. Julius'un emriyle 1. salona yapılan en ünlü fresk . Rafaello burada felsefeyi görselleştirmiş . Antik çağın en büyük bilginlerinden bazılarının hayali bir toplantısı tasvir edilmiş . Toplantının yeri belli değil . Belki bir felsefe tapınağı , belki de bir hamam . Bireyler grubun içinde canlı tartışmalar yapıyorlar . Bu sayede hem bütünlük sağlanıyor hem de rönesansın entellektüel özgürlük ülküsü sembolize ediliyormuş .

Atina Okulu

Merkezde Platon (kırmızı giysili) ve öğrencisi Aristo (mavi giysili) var . Platon bir eli ile yukarıyı işaret ediyor , diğer elinde ise kitabı Timaios var . İdealar dünyasını temsil ediyormuş . Bazı figürlerde Rafaello çağdaşlarını resimlemiş . Platon da bunlardan biri . Bu figür Leonarda da Vinci'nin portresi . Aristo ise elinde kitabı Ethica'yı tutuyor . Gözleme dayalı gerçekliği ortaya koyuyormuş .

Ortada merdivenlerde dünyevi işlerden vazgeçmiş haliyle elinde notları , yanında bakır tası ile Diyojen .

Ön planda kara kara düşünen filozof Heraklitus . Michelangelo'nun portresi . Rafaello'nun Sistine Şapeli'nin tavanının yaratıcısına karşı saygı gösterisi olarak resme eklediği düşünülüyor . Michelangelo'nun melankolik yapısını da gözden kaçırmamış . Ayrıca rakibinin Sistine Şapelinde kullandığı kaslı vücutları da bu figürün üstünde göstermiş .

Atina Okulu (detay) / Heraklitus ve arkasında Parmenides

Heraklitus'un sırtını döndüğü ayaktaki kişi Parmenides . Felsefeleri birbirine zıt olduğu için bu şekilde tasvir edildikleri söyleniyor . Parmenides'in yanında bize bakan beyaz giysili figür ise Papa II . Julius'un kuzeni , Urbino Dükü Francesco Maria della Rovere.

Sağda ellerinde küre tutan iki kişi görülüyor . Bunlardan üzerinde yıldızlar olan küreyi tutan kişi Zoroaster . Diğer küreyi (yerküre) tutan ise Batlamyus ( Ptolemy ) . Bu ikilinin arasından freskte dışarı-bize doğru bakan kişi ise Rafaello'nun kendisi .

Atina Okulu (detay) / Zoroaster , Batlamyus ve Rafaello

Bu grubun hemen önünde yere eğilmiş , öğrencilerine geometrik şekiller çizerek birşeyler anlatan Öklid duruyor . San Pietro Bazilikası'nın mimarı Donato Bramante'nin portresi . Kendisi Rafaello'nun akrabasıymış .

Solda öndeki grubun merkezinde dizçökmüş , elindeki kitaba birşeyler karalayan figür Pisagor . Hemen arkasında ayakta duran , başında yapraklardan taç olan , mavi giysili kişi Epikür . 5000 kitaplık Vatikan Kütüphanesi'nin sorumlusu olan Tomasso İnghirami'nin portresi . Kilosu ve canlı karakteri ile ünlü bu kütüphaneci Rönesans Roması'nın en usta oyuncusuymuş . Freskin tasarımında Rafaello ile beraber çalıştığı söyleniyor . Bu ikilinin arasından başını öne doğru uzatmış beyaz türbanlı ise İbn Rüşt .

Sokrates , Platon'un sağındaki kalabalıkta parmaklarını sayan (yeşil giysili) kişi . Sokratik diyalog yöntemini (!) anlatıyormuş . Üçüncü parmağını işaret etmesi ise kutsal üçlemeye bir atıfmış .

Bu okulda daha kimler yokki . Echinus , Xenophon , Alcibiades ... Arka plandaki nişlerde görülen Apollon ve Athena , İsa ve Meryem ile ilişkilendiriliyor .

Stanza della signatura (imza odası) olarak bilinen papanın özel kütüphanesinin duvarlarında Rafaello bilginin dört alanını , teoloji-felsefe-şiir ve hukuku betimleyen freskler yapmış . İmza odasında Atina Okulu'nun tam karşısındaki duvarda ise ''Kutsal Tartışma'' ( La Disputa ) duruyor . Teoloji ve felsefe karşı karşıya . Tartışma konusu ekmek ve şarabın kutsanması .

Kutsal Tartışma

Diğer odaların duvarlarından da birkaç fotoğraf ekleyelim .
Bolsena Ayini (detay)

Rafaello , kısacık yaşamında çok sevilmiş . Kardinal Bembo , Rafaello'nun Panteondaki mezarına şunları yazmış :

'' Rafaello'nun mezarı bu . Doğa Ana'nın korktuğu yaşadığı sürece esiri olmaktan , ölünce de onunla ölmekten ''





PAYLAŞ
Banner

YORUMLAR:

0 comments: